Sosiaalista mediaa on vaikea ennustaa varmuudella. Alustojen omat tiedotteet antavat suuntaa tulevista muutoksista, mutta jatkuva ja nopea muutos tulee somen käyttäjien – niin kuluttajien kuin yritystenkin – hyväksyä. Eri alustojen kilpaillessa käyttäjämääristä keskenään, on kuitenkin varmaa, että tulossa on hittejä ja huteja uusien ominaisuuksien lanseerauksien suhteen.
Siinä missä jo suositut ja käyttöön vakiintuneet alustat tarjoavat meille tulevaisuudessakin uusia tapoja tuottaa ja kuluttaa sosiaalista mediaa, tulemme varmasti näkemään myös uusien somekanavien lanseerauksia – tavoitteenaan saada käyttäjät omaksumaan uusia palveluita osaksi sovelluspooliaan. Suosion kasvattamisessa tärkeää on, että alusta saa kerättyä pienenkin joukon sitoutuneita käyttäjiä, jotka suosittelevat alustaa herkästi eteenpäin ollessaan tyytyväisiä. Hyvä esimerkki on ranskalainen BeReal, joka on viime vuoden aikana noussut nopeasti 10 suosituimman sovelluksen joukkoon. Vuonna 2020 lanseerattu sovellus alkoi keräämään suosiota vasta vuonna 2022, jonka jälkeen sen käyttäjämäärän kasvu on ollut hurjaa.
Sosiaalisessa mediassa on tällä hetkellä suosiossa huoleton ja viimeistelemätön materiaali, jolla halutaan luoda autenttista ja maanläheistä tunnetta. Tavalliset kuluttajat arvostavat nykyään yhä korkeammalle tietosuojaa ja yksityisyyttä. On mahdollista, että näemme lisää yksityisyyden vaihtoehtoja, jotka antavat käyttäjille enemmän kontrollia heidän henkilökohtaisten tietojensa jakamisessa ja suojaamisessa.
Viraalit videot viehättävät
Videot pitävät pintansa suosituimpana sisältömuotona. TikTokin ja Instagram Reelsin lyhyet videoklipit jatkavat suosion kasvattamista ja voimme odottaa yritysten siirtyvän sisällöntuotannossaan hiljalleen videoformaattiin. Haasteiksi yritysten tuottamassa videosisällössä muodostuvat resurssien vähyys, kankeus ja ajankohtaisuus. Nämä esteet selättävä yritys harppaa kuitenkin askeleen edelle kilpailijoitaan.
Vaikuttajien keskuudessa live-videot ja striimaaminen ovat nostaneet suosiotaan. Striimaamiseen ja suoratoistoon keskittynyt Twitch on aloittanut alkuvuoden 2023 kankeasti käyttäjämäärien valossa eikä se ole päässyt muutaman vuoden takaisiin huippulukemiinsa. Osiltaan Twitchin suosion laskua selittävät kilpailijoiden markkinoille tuomat vastineet – Facebook Gaming ja YouTube Live. Suoratoiston suosio perustuukin usein yhteisöön, joka rakentuu sisällöntuottajan ympärille. Lisäksi korona-aika vaikutti siihen, kuinka käytämme sosiaalista mediaa. Twitch onnistui vastaamaan uudenlaiseen tarpeeseen; kuinka kerätä ympärilleen yhteisö ihmisiä koronaturvallisesti.
Ahdistava ja autuas AI
Artificial Intelligence eli tekoäly puhututtaa nyt laajasti yli alojen. Aikaisemmin vain harvojen käytössä ollut AI-teknologia on nopeasti rantautunut tavallisten käyttäjien saataville ChatGPT:n ja AI-pohjaisten filttereiden muodossa. Kun AI ja lisätty todellisuus AR (Augmented Reality) lyövät hynttyyt yhteen, on käsillä todellisuutta aidosti ja radikaalisti muokkaava teknologinen superliitto. AR viittaa lisättyyn todellisuuteen, jossa teknologian avulla virtuaalinen sisältö liitetään osaksi oikeaa maailmaa läpikatseltavien näyttöjen kautta.
Sosiaalisen median alustat hyödyntävät tekoälyä osana algoritmejaan suositellakseen entistä relevantimpaa sisältöä käyttäjilleen. Mitä personoidumpaa sisältöä käyttäjät saavat, sitä parempi käyttäjäkokemus muodostuu. Esimerkiksi YouTube on kertonut hyödyntävänsä tekoälyä parantaakseen käyttäjille antamiaan videosuosituksia.
Yritysten kannattaa pitää silmällä tekoälyä esimerkiksi chatbottien kehitystyössä. Toimiva chatbot parantaa sekä asiakaskokemusta että vapauttaa resursseja asiakaspalvelusta muihin työtehtäviin. Tekoälyä voidaan hyödyntää myös muun muassa ennustavaan mallintamiseen, joka auttaa mainostajia kohdentamaan mainoksiaan paremmin ja siten parantamaan alustan käyttäjäkokemusta.
Monipuoliset kanavat mainostajalle
Kun tarkastellaan asiaa digimarkkinoinnin näkökulmasta, moni yritys kääntää katseensa ensimmäiseksi isojen kanavien puoleen – Metan omistamiin Facebookiin ja Instagramiin, TikTokiin sekä toisinaan LinkedIniin. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta lähes jokainen alusta tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia kaupallistaa sisältöä ja tavoittaa kuluttajia. Monen yrityksen keskittyessä mainostamaan suurimmissa kanavissa, utelias markkinoija tutkii mahdollisuuksia muissa kanavissa, joiden mainosmäärät ovat pienemmät. Tämä on edullisempaa, mutta myös tuloksellisempaa käyttäjien sitoutuessa kaupalliseen materiaaliin paremmin sitä ollessa vähemmän.
Audiomainokset ovat podcastien myötä myös suosittuja, ja ne ovat siirtyneet radiosta vaikuttajien harteille podcast-jinglejen muodossa. Vuonna 2023 huomio kiinnittyy itsenäisiin podcast-sovelluksiin – on mahdollista, että ne alkavat tarjota freemium-versiota, jossa palvelun käyttö on ilmaista, mutta sisällön välissä on mainoskatkoja.
Mitä odottaa, kun odotat?
On vaikea ennustaa varmuudella, mitä alustat tarjoavat meille tulevan vuoden aikana. Sekä käyttäjänä että mainostajana mielessä kannattaa pitää, että moni alusta pyrkii uusilla muutoksilla maksimoimaan kaikkien osapuolten hyödyt; tarjoamaan käyttäjille miellyttävää sisältöä ja mainostajille kiinnostuneen ja aktiivisen yleisön.