Kalla Active on suomalainen merinobrändi, jonka tarina alkoi käytännöllisyydestä ja tarpeesta. Perhearjessa normaaliin päivään kuuluu liikettä – säällä kuin säällä, vuodenajasta riippumatta.

”Kun 1,5 vuotta sitten merinovillakerrastoni housut repesivät pepun kohdalta, tein päätöksen alkaa kehittämään omaa tuotemerkkiä, joka sopisi niin minulle kuin pikku tytöllemmekin. Ulkoilemme paljon ja yleensä sisään tullessa alin kerrasto jäi päälle aika usein vahingossa koko päiväksi. Kaipasin palavasti aluskerraston ja kotiasun risteytystä, mutta en vain löytänyt itselleni mieluisia tuotteita – enkä yksinkertaisesti enää jaksanut olla kalsareissa kotona”, kertoo Kalla Activen perustaja Jenni Valtari.

Valtarin mukaan Kalla Activen vaatteissa tavoitteena oli saada niin naisille ja lapsillekin kohtaamaan merinovillan toiminnallisuus ja kaunis kotiasu. Viime talvena myyntiin tuli myös arki- ja työmallisto SELJA, jossa sama idea säilyi.

”Vaatteet ovat käytännöllisiä ja nättejä, mutta ne eivät ole epämukavia ja saavatkin jäädä vahingossa koko päiväksi päälle. Kalla Activen lasten UTU ja KUURA -mallistot ovat kauniin ja laadukkaan materiaalin lisäksi ennen kaikkea käytännöllisiä”, sanoo Valtari.

Hyppy syvään päätyyn

Valtarin mukaan hulluinta oli se, että hänellä ei ollut lainkaan vaatealan kokemusta – alkujaan oli vain paljon ideoita, joita hän lähti pala palalta toteuttamaan.

”Minulla oli vain vahva näkemys tarpeista, mallistojen ulkonäöstä väreineen sekä toiveita istuvuudesta ja leikkauksista. Olin töhertänyt paperille luonnoksen logosta sekä kerännyt Wordiin ehdotuksia visuaalisesta ilmeestä kuten fontista, väreistä ja kuvamaailmasta. Kävin läpi värikarttoja ja aika nopeasti vanhasta roosasta, mustikasta ja sammaleesta muodostuivat päävärit. Minulla oli muuten lista tulevien mallistojen nimistä jo valmiina, vaikka ensimmäinenkään mallisto ei ollut vielä ulkona. Olin lähes viikossa luonut liiketoimintasuunnitelman ja keksinyt nimen Kalla Active. Huonevehkan eli Kallan mukulat istutetaan niin, että ruukun pohjan ja mukulan väliin jää ohut multakerros. Samoin ulkonaliikkuja, oli hän lapsi tai aikuinen, tarvitsee eri kerroksia. Tärkein kerros on alin kerros, sillä sen täytyy siirtää kosteutta kohti ulompia kerroksia”, sanoo Valtari.

Merinovilla imee itseensä 30 % oman painonsa verran kosteutta tuntuen edelleen kuivalta ihoa vasten. Päämateriaalin valinta tuleville mallistoille oli siis helppo. Valtari oli jo vuosia rakastanut merinovillaa materiaalina, sillä se on talvella lämmin ihoa vasten ja kesällä viileä. Se siis menee vuoden ajasta toiseen Suomen epävakaassa säässä.

Loputon selvityslista

Alkujaan kaksi vaatealan opiskelijaa tekivät Kalla Activelle opinnäytetyöt. Vaikka nykyään Valtari työskentelee virallisesti yksin, hän työllistää joukon freelancereita ympärillään. Valtari muun muassa työllistää näitä samoja, nykyään jo valmistuneita opiskelijoita.

”Alussa huomasin tekeväni loputonta listaa asioista, jotka piti selvittää. Havahduin useammankin kerran päivässä ”Mitä hel****** olen tekemässä?” -ajatukseen. Kuitenkin sillä hetkellä tunsin olevani jo kaikessa niin pitkällä, etten voinut perääntyä”, naurahtaa Valtari.

Selvittelyt tuottivat tulosta ja Kalla Active on saanut hyvän vastaanoton.
”Vaikka paljon on tapahtunut pienessä ajassa ja Kalla Active on saanut ihanan vastaanoton, matka on vasta aluillaan. On mahtavaa saada tuoda Kalla Active -fiilistä ja merinovillaa hypisteltäväksi Manifesto Showroomiin ja Pressipäiville. Ihanaa on myös kuulla lisää palautetta”, sanoo Valtari.

Kalla Activen merinovillavaatteet ovat nyt esillä Manifesto Showroomissa! Tervetuloa tutustumaan naisten ja lasten mallistoihin ja kokemaan ihanat luonnonmateriaalit livenä. Sopiaksesi vierailun ota yhteyttä showroom@manifesto.fi tai laita viestiä Instagramissa @prmanifesto. Nähdään Kampissa!